Je až neskutečné, nad čím dokážou politici přemýšlet. Vést diskuzi o tom, že by děti mohly chodit do školy až na 9 hodin, je přinejmenším absurdní. Školský systém je aktuálně v šíleném stavu, vzdělání mnohdy tristní a politici v čele s ministrem školství chtějí dětem ještě ubírat hodiny. Kdyby toto viděli naši předkové, nejspíše by si vytrhali všechny vlasy. To už děti nemusíme do školy posílat vůbec.
Už tak se ulevilo dost
Jednoznačně. Za nějakých 17 let své vlastní praxe to pozoruji naprosto přesně. Kdybych dnes dal dětem stejný test jako před nějakými 15 lety, se zlou bych se potázal. Výsledky by u mnohých byly katastrofální. Učiva je všeobecně o něco méně. Ostatně razí se cesta, že spousta věcí se dá najít na internetu, tak proč by se všechno měly děti učit nazpaměť.
Hlavní je škola hrou, děti se přece musí bavit
Ano, učitelé by měli být jakýmisi animátory, kteří sice děti něco naučí, nicméně nejdůležitější je to, aby se žáci dobře bavili. Nepamatuji si, že bych chodil na první nebi druhý stupeň za jakousi školní zábavou. Když někdo dělal něco, co by neměl, dostal od paní učitelky facku. Dobře věděl, za co byla a doma se bál to vůbec říct, aby nedostal další. Dnes si někteří rádoby rodiče jdou stěžovat do školy. Ano, učitel musí podat látku tak, aby aspoň trochu bavila a děti to chápaly, nicméně vše je dnes maximálně přehnané.
Dejme jim povinně druhý jazyk, ať jsou světoví
Další nesmysl, většina dětí bohužel neovládá pořádně češtinu. Ať nadaní mají klidně i čtyři jazyky, ale volitelně, nikoli povinně. Dva povinné jazyky na základní škole jsou naprostým nesmyslem se vším všudy. Školy se pak předhánějí v nabídkách.
Všichni chtějí studovat, ale nikdo pracovat rukama
Další paradox českého vzdělávacího systému. Měli bychom jít naproti tomu, aby se co nejvíce dětí vyučilo v konkrétním oboru. Ostatně už dnes je shánění dobrého zedníka nebo instalatéra během na dlouhou trať. Děti by měly vědět, že si v budoucnu poctivou prací rukama mohou vydělat mnohem více peněz, než když budou mít středoškolské gymnaziální vzdělání.
Školství bylo v pořádku naposledy před sametovou revolucí
Bohužel, nikdy bych neřekl, že budu něco na minulém režimu chválit. Školství ale fungovalo, neexistovaly nějaké nesmyslné inkluze, asistenti pedagogů a rámcové vzdělávací programy. Nevyhazovaly se peníze za obří množství interaktivních pomůcek, ale opravdu se učilo.
Zdroj: www.epenize.eu