Jak dostat z kapes běžných řidičů více peněz? Jednoduchou cestou je zvednout částky za pokuty a přitvrdit systém.
Nový rok proběhl tak, jak obvykle probíhá. Ve znamení silvestrovských veselic a oslav začátku nové časové etapy. Řada řidičů tak trochu přehlédla informaci, že byl schválen návrh nového bodového systému. Uteklo půl roku, začátek platnosti upraveného biče na řidiče se blíží. A s ním změny, kvůli kterým motoristé snadněji a rychleji přijdou na čas o možnost řídit motorová vozidla. O co se jedná?
Bodový systém je tady už řadu let a bude i nadále
Pro připomenutí, novela zákona o silničním provozu zjednodušuje bodový systém a zpřísňuje sankce za nejzávažnější přestupky. Zavádí zároveň povinný preventivní program pro začínající řidiče, kteří se dopustí závažného porušení pravidel silničního provozu. Novela putuje do Poslanecké sněmovny, platit má od roku 2024. Ke změnám v bodovém systému se vyjádřil za vládu přímo ministr dopravy.
„Nový bodový systém jasně rozliší přestupky vážné od těch bagatelních,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. „Závažnější přestupky bude postihovat přísněji. Naopak za menší prohřešky řidiči nezaplatí na pokutách tolik. Cílem je citelně postihovat vědomé porušování předpisů, které ohrožuje ostatní účastníky silničního provozu.“ Systém by tedy měl být jednodušší. Lakonické prohlášení, protože novela zavádí nově tři sazby bodů podle závažnosti. Řidičům bude přidělováno 6, 4 a 2 body, oproti nynějším pěti sazbám.
Stát potřebuje peníze, a tak je nabíledni, jestli se zvedne výše pokut. U závažných přestupků se zvyšují sazby blokových pokut na místě. Ve správním řízení se zvyšují horní hranice sazeb pokut tak, „aby bylo možné přihlédnout k vysoce nebezpečnému chování v silničním provozu“. A aby toho nebylo málo, tak u závažných přestupků se prodlužuje i délka doby, po kterou řidič nesmí řídit. Budou nadále nějaké přestupky bez pokuty? Ano, lze je spočítat na prstech jedné ruky, například překročení rychlosti o méně než 10 km/h lze řešit domluvou.
Pod záminkou bezpečnosti vybere stát mnohem více peněz
Naopak odmítnutí podrobení se testu na alkohol a jiné návykové látky je nově za 75 000 Kč ve správním řízení a zákaz řízení až na tři roky. Ne za jízdu pod vlivem, ale za „pouhé“ odmítnutí. Novela by měla platit od začátku roku 2024, ještě ji čeká cesta Poslaneckou sněmovnou a podpis prezidenta. Strategií BESIPu je cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí na silnicích na polovinu.
Shodný cíl mají nejen státy Evropské unie, ale i státy OSN. „Jedním z nástrojů k dosažení tohoto cíle je aktualizace sankcí a bodového systému, který u nás byl zaveden už v roce 2006 a od té doby neprošel zásadnější úpravou,“ uzavírá ministr dopravy Martin Kupka. Jestli je tím správným prostředkem represe spojená s kasírováním peněz téměř středověkého formátu výběru daní, zůstává otázkou. Každopádně stačí dva přestupky a řidič má plné bodové konto a je bez řidičáku.
Zdroj: www.autozive.cz